Thema Tweede Wereld Oorlog

Verslag van Kai uit groep 7

 

Thema Tweede Wereld Oorlog

 

Ons thema was de 2de Wereldoorlog. We keken voor ons thema naar "13 in de Oorlog". Dat is een programma over de 2de Wereldoorlog. Daarin wordt verteld in 13 afleveringen hoe het was in de oorlog. De eerste paar waren niet zo erg, maar later werd het veel erger en heftiger.

 

In het begin kregen we een koffertje van een verzets-jongetje. In dat koffertje zat: een pistool, speelgoed, een foto van "ozo" en nog wat andere dingetjes. Het verzets-jongetje had het daar best zwaar, want daar was een grens en aan de overkant waren de Duitsers.

 

We moesten ook een tijdlijn maken over de 2de Wereldoorlog. Over wat we wisten, moesten we opschrijven, en dat is gelukt.

 

Er was ook een mevrouw langs geweest, die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Ze heeft haar levensverhaal gezegd over hoe het was in de 2de Wereldoorlog. Haar levensverhaal was best wel heftig. We kregen ook nog een koffertje van een Joods iemand. Met een boekje voedselbonnen en nog wat andere spulletjes.

 

Wat later gingen we speciaal voor ons thema naar het "Zuiderzee Museum". Eerst gingen we met z’n allen met een boot naar het Museum zelf. Dat duurde ongeveer 20 a 30 minuten. Het verhaal luidt: er was een Engels vliegtuig op weg naar Duitsland om steden te bombarderen, maar dat is helaas niet gelukt en (het vliegtuig) stortte (neer) in een dorpje (Zuiderzee Museum). We kregen de opdracht om aan mensen te vragen wat ze wisten wat er was gebeurd en of ze iets hadden voor de piloot. En als de bel ging, moesten we meteen naar een bruggetje. Daar werd dan een toneelstukje gespeeld. Met echte losse flodders! Ook moesten we spullen voor de piloot zoeken, zoals: burgerkleding, voedselbonnen, wen onderduik plek en de piloot zelf. Een paar groepjes is het gelukt (en) ze hebben alles gevonden en een paar niet.

 

Deze week gingen we een monumententocht houden. Dat waren 5 monumenten namelijk: Fokker bombardementen, De Dokwerker, Monument op de Dam, Jongens Weeshuis en natuurlijk de Hollandse Schouwburg. Bij elk monument moesten een paar kinderen een presentatie met wat informatie over een monument schrijven. Of een gedicht. Maar het was helaas niet zo’n lekker weer. Het hagelde, regende en bijna iedereen had het koud, maar we bleven doorzetten!!

 

Eerst gingen we naar de Fokker bombardementen. Daarna gingen we naar de monument op de Dam, dan het Jongens Weeshuis, toen de Dokwerker en als laatst naar de Hollandse Schouwburg. Toen we naar de Monument op de Dam wouden, moesten we eerst met de pont en daarna een stuk lopen. We liepen naar elk monument en we hebben ongeveer 3 uur gelopen. Dat is best wat.

Dat is heen en terug. En een uur fietsen.

 

Uiteindelijk waren we weer op school en hebben we er een rustig middagje van gemaakt.

 

Dit hebben we meegemaakt met ons thema! Einde